Kompetensi Guru PAI Bersertifikasi Terhadap Penerapan Kurikulum PAI pada Sekolah Dasar di Kecamatan Sultan Daulat Kota Subulussalam

Authors

  • Agustari Husni Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh
  • Warul Walidin Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh
  • Masbur Masbur Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh

DOI:

https://doi.org/10.22373/tadabbur.v5i1.341

Keywords:

Islamic Religious Education teacher competence, Islamic Religious Education teacher certification, Islamic Religious Education curriculum

Abstract

This study aimed to investigate the level of competence of certified Islamic religious education teachers in implementing the Islamic religious education curriculum, to describe the challenges and opportunities encountered by certified Islamic religious education teachers in implementing the Islamic religious education curriculum, and to explore the form of the implementation of the Islamic religious education curriculum in elementary schools in Sultan Daulat Sub-district, Subulussalam City. This study used a qualitative descriptive research method, collecting data by means of interview, observation, and documentation. Data analysis consisted of data reduction, data display, and conclusion or verification. The findings of this study showed that certified teachers of Islamic religious education possessed a number of competencies in implementing the Islamic religious education curriculum. The competencies included competence in planning and carrying out the learning process, competence in managing the learning process, intellectual competence, social competence, and personality competence. Further, in general, the opportunity experienced was teaching Islamic religious lessons directly by certified teachers of Islamic religious education. The challenges faced by the teachers were the low level of student motivation in Islamic religious education lessons and the inadequate infrastructure that supported learning Islamic religious education.

References

Burhan Bungin, Analisis Data Penelitian Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2007.

Departemen Agama RI, Undang-Undang dan Peraturan Pemerintah RI tentang Pendidikan Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Islam, 2006.

Hasil Observasi dan Wawancara dengan Guru PAI di Sekolah Dasar Di Kecamatan Sultan Daulat Kota Subulussalam, Tanggal 27 Februari 2023.

Hasil observasi pada Sekolah Dasar Negeri Bawan, Kecamatan Sultan Daulat Kota Subulussalam, Tanggal 19 November 2022.

Hasil Observasi pada Sekolah Dasar Negeri Gunung Bakti, Kecamatan Sultan Daulat Kota Subulussalam, Tanggal 17 Deseember 2022.

Hasil Wawancara dengan Guru PAI Bersertifikasi pada Sekolah Dasar Negeri Sigrun Kecamatan Sultan Daulat Kota Subulussalam, Tanggal 5 November 2022.

Hasil Wawancara dengan Guru PAI Bersertifikasi pada Sekolah Dasar Negeri Suka Maju, Kecamatan Sultan Daulat Kota Subulussalam, Tanggal 3 Desember 2022.

Hasil Wawancara dengan Guru PAI Bersertifikasi pada Sekolah Dasar Negeri Gunung Bakti, Kecamatan Sultan Daulat Kota Subulussalam, Tanggal 15 Desember 2022.

Hasil Wawancara dengan Guru PAI SDN Pulo Belen, Kecamatan Sultan Daulat Kota Subulussalam, Tanggal 31 Desember 2022.

Hasil Wawancara dengan Guru PAI SDN UPT XVI Jambi Baru, Kecamatan Sultan Daulat Kota Subulussalam, Tanggal 11 Februari 2023.

Hasil Wawancara dengan Kepala SDN Sigrun, Tanggal 24 Oktober 2022, di Kantor SDN Sigrun, Jln. Teuku Umar Desa Sigrun kecamatan Sultan Daulat Kota Subulussalam.

Hasil Wawancara dengan Kepala Sekolah Dasar Negeri Gunung Bakti, Kecamatan Sultan Daulat Kota Subulussalam, Tanggal 7 Desember 2022.

Hasil Wawancara dengan Kepala Sekolah Dasar Negeri Jambi Baru, Kecamatan Sultan Daulat Kota Subulussalam, Tanggal 16 Januari 2023.

Hasil Wawancara dengan Kepala Sekolah Dasar Negeri Pasir Belo Lama, Kecamatan Sultan Daulat Kota Subulussalam, Tanggal 2 Januari 2023.

Hasil Wawancara dengan Kepala Sekolah Dasar Negeri Pulo Belen, Kecamatan Sultan Daulat Kota Subulussalam, Tanggal 19 Desember 2022.

Hasil Wawancara dengan Kepala Sekolah Dasar Negeri Suka Maju Kecamatan Sultan Daulat Kota Subulussalam, Tanggal 21 November 2022.

Hasil Wawancara dengan Kepala Sekolah Dasar Negeri UPT XVI, Kecamatan Sultan Daulat Kota Subulussalam, Tanggal 1 Februari 2023.

Mulyasa, Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung: Rosdakarya. 2007.

Noeng Muhadjir, Metode Keilmuan (Paradigma Kualitatif, Kuantitatif dan Mixed), Cet. V Yogyakarta: Rake Sarasin, 2007.

Peraturan Pemerintah Nomor 74 tahun 2008 tentang Guru Bab II, Pasal 2.

Sabani, Mohammad Ahyan Yosuf. “Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam Dalam Perspektif Pendidikan Nilai,” Tamaddun: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Keagamaan, Vol. 19, No. 2, (2018).

Undang-Undang No. 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen, Bab IV, Pasal 8.

Warul Walidin AK, dkk. Metodologi Penelitian Kualitatif & Grounded Theory Banda Aceh: FTK Ar-Raniry Press, 2015.

Downloads

Published

2023-07-12

How to Cite

Husni, A., Walidin, W., & Masbur, M. (2023). Kompetensi Guru PAI Bersertifikasi Terhadap Penerapan Kurikulum PAI pada Sekolah Dasar di Kecamatan Sultan Daulat Kota Subulussalam. adabbur: urnal eradaban slam, 5(1), 93–106. https://doi.org/10.22373/tadabbur.v5i1.341

Most read articles by the same author(s)